1 Ağustos 2016 Pazartesi

Sürücülük ve Kaza Riski

Dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğunun etkilediği en önemli konulardan biri de sürücülüktür. Sürücülük, çoğu yetişkin için üzerinde fazla düşünmeyi gerektirmeyen “Sadece direksiyonun arkasına oturulup gidilen” karmaşık olmayan bir eylemdir. Bununla birlikte, sürücülük saliseler içinde karar vermeyi ve konsantre olmayı, sürdürülebilir dikkati gerektirir. Bir anlık dikkat kaybı veya dürtüsellikle yapılan tek bir hatalı seçim, ağır sonuçlar doğurabilir. Dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu olan kişilerin yaşamlarının diğer alanlarında olduğu gibi sürücülükte de; ehliyetlerinin alıkonulması veya iptali, ağır yaralamalı veya yüksek hasarlı kazalar olmak üzere sürüşle ilgili pek çok zorlukları olduğu tespit edilmiştir. 
Sürücü hataları nedeniyle ehliyetine bir süreliğine veya geri verilmemek üzere el konulan dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu olan kişiler 42% iken, dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu olmayan kişiler 28% dir. Vurup kaçma şeklinde yaşanan (hit- and- run accidents) kazaların oranı dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu olan kişilerde 14% iken, dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu tanısı olmayan kişilerde 2%dir. 
Hiperaktivite bozukluğu olan genç yetişkinler, ehliyet sınavını yapan yetkililer tarafından kolayca dikkati çelinebilir ve dürtüsel davranış puanları yüksek olarak değerlendirilmişlerdir. Araştırmalar dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu olan kişilerin tedavi olmalarının, sürücülüklerinin güvenli olması bakımından gerekli olduğunu göstermektedir. Genç yetişkinlik döneminde dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu olan sürücülerin %40’ının en az iki kaza geçirdiği görülürken, dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu olmayan sürücülerin sadece %6’sının en az iki kaza geçirdiği görülmüştür. 
Dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu olan sürücülerin sebep oldukları mali zarar, dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu olmayan sürücülerin sebep oldukların mali zararın 3 katı olarak bulunmuştur. Bütün bunlara ilaveten, dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu olan sürücülerin %60’ı, dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu olmayan sürücülerin ise %17’si yaralanma olan kazalar geçirmişlerdir. 
Dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu olan sürücülerin ehliyetlerinin alıkonulma oranı dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu olmayan sürücülerin 3 katıdır ve ehliyetlerinin alıkonulmasının nedeni, zayıf sürücülük raporlarına rağmen, hukuki süreçte kendilerini başkaları kadar iyi savunamıyor olmalarından kaynaklanmaktadır. 
Dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu olan bireyler, mahkemede görülen davalarına gelmeyebilirler ya da kendilerine bir avukat tutamayabilirler. Kısaca, o kadar dağınık olabilirler ki kendilerini savunamayabilirler. Mahkemeye gelmeyi başaramadıklarında ehliyetleri iptal edilir. Bu sebepten dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu olan kişilerin hukuki süreçteki dağınık davranışları ve etkili başa çıkamayışları ehliyetlerinin iptal edilme nedenleri arasında yer alabilir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder